6 tips om de betrokkenheid van jouw leden te vergroten

Iedere stichting of vereniging wil betrokken leden, maar hoe krijg je die en hoe blijven deze leden betrokken? Uit onderzoek* blijkt het merendeel van de leden het lidmaatschap te willen stoppen vanwege gebrek aan betrokkenheid, belangrijk om hier dus iets aan te doen!

Vind je het ook lastig om jouw leden door en door te kennen, meerwaarde te bieden en nieuwe leden te werven? Wij geven onze 6 tips om de betrokkenheid van jouw leden te vergroten.

1. Lid worden makkelijk maken

Denkt er iemand aan om lid te worden van jouw club, stichting of vereniging? Maak het dan zo makkelijk mogelijk voor nieuwe leden. Hoe doe ik dat dan? Een eenvoudige registratie en maak het alle toekomstige leden gemakkelijk wanneer hij of zij aanpassingen over persoonsgegevens wil doorgeven. Ook de eenmalige-, maandelijkse of jaarlijkse betaling of contributie moet eenvoudig verlopen. Geef een lid ruime keuze aan betalingsmogelijkheden. Je kunt hierbij denken aan incasso (automatische afschrijving), overmaken, iDEAL QR-code, Paypal, creditcard of achteraf betalen met betaalmiddel AfterPay en Klarna. Een lid haakt minder snel af wanneer zij heel laagdrempelig lid kunnen worden en het voor hen weinig moeite kost. 

2. Plan (online) activiteiten

Met de corona versoepelingen zijn (buiten)activiteiten weer mogelijk. Je kunt denken aan een netwerkborrel, barbecue of een toernooi. Mix jong en oud en verschillende sporten met elkaar, om zo de samenwerking en betrokkenheid van leden te vergroten.

Ook online activiteiten hebben door de pandemie een boost gekregen en zelfs met de versoepelingen geeft 59% van de leden de voorkeur aan voor een virtuele ontmoeting. Webinars zijn nog steeds populair, op deze manier kun je lezingen, workshops, colleges of een andere vorm van kennis overbrengen. Bovendien kun je een webinar inzetten voor zowel bestaande leden als voor potentiële leden. Potentiële leden kun je laten betalen voor een eenmalige toegang óf aan het eind een interessante korting voor nieuwe members aanbieden.

3. Vraag het jouw leden en creëer contactmomenten

Kom meer in contact met jouw leden door middel van social media. Vraag middels een poll waar de interesse van jouw leden liggen en deel kennis, ontwikkelingen en activiteiten vanuit jouw vereniging of stichting. Sharing is caring.

Om aan ledenbinding te werken kun je periodiek jouw laatste nieuws delen via e-mail en je kunt natuurlijk face-to-face het gesprek met jouw leden aangaan. Brainstorm over de visie van de vereniging of spreek de waardering uit voor vrijwilligers.  

Vind je het ook lastig om jouw leden door en door te kennen, meerwaarde te bieden en nieuwe leden te werven? Wij geven onze 6 tips om de betrokkenheid van jouw leden te vergroten.
4. Een extra gast

Door middel van open dagen kun je je naamsbekendheid vergroten. Nodig jouw leden uit om een plus één mee te nemen. Zo laat je potentiële nieuwe leden proeven wat het betekent om lid te zijn. Als ze enthousiast zijn sluiten ze misschien wel een lidmaatschap af en groeit jouw ledenaantal.

5. Leden laten netwerken in een online community

Bouw een groepsgevoel om jouw stichting of vereniging en laat leden contact houden met elkaar. Door op één plek een online community te hebben waarin leden met elkaar kunnen chatten, voor een event kunnen aanmelden, nieuws kunnen lezen en als member korting kunnen krijgen op artikelen in de webshop. Op deze manier creëer je meerwaarde voor jouw leden.

6. Digitaliseer jouw lidmaatschap

Tot slot, onze laatste tip: uit recent onderzoek blijkt dat ledenorganisaties verder willen digitaliseren. Ledenpas heeft daarom een digitale pas voor op de smartphone ontwikkeld. Deze digitale pas kun je helemaal naar eigen huisstijl en wensen laten opmaken, met daarbij een QR-code of barcode om bijvoorbeeld jouw lid toegang te kunnen geven.

Meer weten of een digitale pas mogelijk iets voor jouw ledenorganisatie is? Neem dan contact met ons op.

Deel dit bericht

Bekijk ook

stijgende papierprijzen
Nieuws

Stijgende papierprijzen

Begin vorig jaar zijn er papierleveranciers gestopt met het produceren van (grafisch) papier. Vraag en aanbod komt niet meer overeen en er is nu sprake